7 راه برای رسیدن به مسجد جامع یزد

این وبلاگ به طور اختصاصی متعلق به نشونت می باشد.

7 راه برای رسیدن به مسجد جامع یزد

۵۱۹ بازديد

 

جالبترین حانوران برای بازدیدکنندگان ۶ گونه کوسه میباشند که در تونل آکواریوم اصفهان مشاهده میشوند. ابعاد این مسجد به طول ۱۰۴ متر و عرض ۹۹ متر میرسد و با هفت ورودی مجهز شده است که به کوچهها و مسیرهای مختلف متصل میشوند. احتمال اینکه تماشای چهلستون و باغ آن چند ساعت طول بکشد وجود دارد. هزینه ورودی احتمال دارد بعدها تغییر کند و این مقدار ممکن است بیشتر و یا کمتر شود. شما برای بازدید از این مکان تاریخی میتوانید همهروزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر و از ۱۴ تا ۱۶:۳۰ عصر با پرداخت هزینه جزئی بازدید کنید. با نظارت و هزینه الله وردی خان، از سرداران معروف شاه عباس صفوی اول، ارامنه در دوره صفویه جشنهای خاصی را در کنار این پل برگزار میکردند. این خیابان در عصر شاه عباس یکم طراحی و اجرا شد و تاریخ تقریبی ساخت آن به سال ۱۰۰۰ هجری قمری برمیگردد. تزئینات و جزئیات مجلل آن بعدها، وقتی که شاه عباس دوم دستور داد کوشک را گسترش دهند و کاخ بسازند، پرداخته شد. بالاخانه را نیز میتوان اتاق سادهای برای خلوت و خواب شاه در بالای کاخ چهل ستون معرفی کرد. منار بلند آن، این بنا را کاملاً ویران کرد. جابری انصاری ، 1321 ، صص : 195 و 196) معروف است که در دوره ی آل بویه/ دیلمیان ، چون عده ی شاگردان درس صاحب بن عباد زیاد بوده و صدا از ایوان جنوبی به آخر مسجد نمی رسیده است ، یک نفر از روی این سکو ، گفته ی او را با صدای بلند تقریر می کرده است تا همه ی شاگردان بشنوند. گذرها و معابری که در گرداگرد مسجد وجود دارند بیانگر ارتباط گستردهای است که مسجد با بافت قدیم شهر دارد. این روزها که زمزمههایی مبنی بر خودرومحور شدن این گذرگاه قدیمی و بازمانده از دوران صفوی در گوشه و کنار شهر پیچیده، «حاج محمود» و دیگر کسبه قدیمی هم سن و سال او، خوشحال شدهاند و امیدوار به بازگشت دوباره خودروها به چهارباغ.

A kid holding Iran flag. photo by Mohammad Amin Kamangar. یک کودک پرچم ایران را نگه داشته است. عکس از محمدامین کمانگر بسیاری باستان شناسان بر این باور هستند که بقعه دوازده امام بر زمین یک آتشکده متعلق به دوران ساسانیان ساخته شده است. کاخ عالی قاپو از زیباترین بناهای تاریخی به جا مانده از دوران حکومت صفویان و از مشهور ترین مکان های دیدنی شهر اصفهان است. او در دوران ناصرالدین شاه به تعمیر و بازسازی تعدادی از دخمهها، از جمله دخمه زرتشتیان یزد پرداخت. داخل گنبد نظام الملک اضافات و الحاقاتی در محراب گنبد در دوره صفوی در زمان سلطنت شاه طهماسب اول صورت گرفت که همراه با آن کتیبه ای قرآنی به محراب افزودند. پلان گنبد خانه مسجد چهارگوش و مربع است و در جهان شناسی اسلامی مربع متجسدترین صورت خلقت در زمین و نماینده کمیت محسوب می شود درحالی که دایره درحدآسمان و نماینده کیفیت به حساب می آید. این مسجد یکی از باارزشترین میراث هنری معماری اسلامی در یزد است. معماری کوچههای بافت تاریخی یزد بر فلسفه ارتباطات نزدیک و صمیمانه بنا شدهاند. شهر باستانی یزد، با بادگیرهای سر به فلک کشیده، قناتها و کوچه پس کوچههای خشت و گلی که میتوان تاریخ را در جایجای آن جست و جو کرد، هر بینندهای را غرق در حیرت میکند. در مورد این موضوع میتوان دو فرضیه را ارائه کرد اول اینکه شاید این بخشهای مختلف وجود داشتهاند اما در طول زمان به طور کل از بین رفتهاند و با خاک یکسان شدهاند. مجموعه خان یزد بهدلیل قرارگیری در بافت سنتی این شهر، فاصله کمی تا بسیاری از جاذبههای دیدنی یزد دارد که ازجمله آنها میتوان به میدان امیرچخماق اشاره کرد. داخلی و خارجی مقصوره که قسمتهایی از آنها به تدریج تغییر شکل یافته یا توسط ساختمانهای دوران بعدی پوشیده شده بود ، شناسایی شد. تنها آثار به جای مانده از این چاپخانه عبارت اند از: تعدادی حروف، کتابهایی که اولین بار در نقاط مختلف دنیا به زبان ارمنی چاپ شدهاند و نیز نمونههایی از هنر کتابت در آن دوران مانند انواع جلد سوخت، معرق، ضربی و روغنی مرصع و مذهب متعلق به سدههای هفدهم تا هجدهم میلادی.

اطراف باغ نرده های ساده و دیوار سبز انواع گیاهان پرچین مانند شمشاد وجود دارند که هم برای مشخص کردن حد و حدود پارک و هم جلوگیری از تردد غیرمجاز به داخل پارک هستند. برخلاف بناهای پیشین که در آنها گوشه سازی به کمک سکنج در بخشی از حجم مکعب پایه صورت می گرفت ، در گنبدهای دورهی اسلامی منطقهی انتقالی، خود بخش مستقلی را در نمای ساختمان تشکیل میدهد، ترکیب سکنجهای سه بخشی گنبد نظام الملک مانند مقبرهی دوازده امام در یزد مورخ 429ق/1037م است (هُلُد ، 1976 ، صص : 288-285، شرودر ، 1967 ، صص : 1001-1000/III) و با اختلافاتی چند نمونهی قدیمی تری را در مقبرهی عرب اتا در تیم نزدیک سمرقند مورخ 367ق/978 م به یاد میآورد. ورودی اصلی با دهانهی بزرگ تر، در وسط دیوار شمالی و ورودیهای جانبی با دهانهی کوچک تر در طرفین آن ، که با پیکر سه گانه به ترتیب رو به روی محراب و دو طاق نمای تزیینی دیوار جنوبی قرار گرفته اند ، با ایجاد تقارن خاصی بر اهمیت این دو دیوار واقع بر جهات اصلی مقصوره می افزایند . مسجد دارای هشت ورودی است که در دوره های مختلف ساخته و پرداخته شده است . ایوان جنوبی و مناره های جانبی آن ، دارای آسیب های فراوانی بود که در سال 1328 ش. 70 متر دارای ایوان هایی در چهار جهت اصلی، رواق ها و غرفه های دو طبقه در اطراف و دو حوض و بنای مربوط به آن است . بدین ترتیب بنای گنبد در انتهای ناو مرکزی شبستان مسجد ، به صورت منفرد و آزاد به نحوی ساخته شد که از 3 طرف کاملاً باز بود .

هنرفر ، 1350، صص : 75-76) شیلا بلر بر پایهی بررسی کتیبه و اسم و نسب و القاب ملکشاه در این نوشته و مقایسهی آنها با آنچه در 11 نوشتهی دیگری که با تاریخ تحریر به اسم این سلطان امروزه در دست است ، تاریخ بنای این گنبد را بین جمادی الثانی 479 و ذیحجهی 480/ سپتامبر 1086 و مارس 1088 م. اگر بخت با شما یار باشد میتوانید گروههای ساز و موسیقی را هم ببینید و از تماشای آوازخوانی آنها لذت ببرید. بلیط کاخ موزه چهل ستون را میتوانید به صورت حضوری در ورودی باغ تهیه کنید. در جبهه شرقی آمفی تئاتر رو باز را نظاره می کنید که با گلهای فراوانی تزئین شده، در جبهه غربی پاویون ورودی می باشد که تشکیلات ورود (نگهبانی، پارکینگ) نیز در همین جبهه در نظر گرفته شده است. در ابتدای ورود به باغ گل ها و در جبهه غربی آن، با ساختمانی دو طبقه به ابعاد نه در شش و بلندای شش متر مواجه می شوید که صد و هشتاد متر مربع وسعت دارد. گالدیری ، 1984 ، ص : 21/III : هنرفر ، 1350 ، ص : 82) منطقهی انتقالی ، متشکل از دو طبقهی 8 ضلعی و 16 ضلعی با استفاده از ترکیب عناصر قوسی و از طریق گوشه سازی از نوع سکنج سه بخشی مرکب از طاس و نیم طاس در طبقهی اول و سکنج ساده در طبقهی دوم، امکان تبدیل زمینهی مربع را به دایره برای اجرای نهایی پوشش گنبد فراهم آورده است . منطقهی انتقالی مقصورهی مسجد جامع اصفهان با اقتباس از این نوع سکنج، در عین حال از اولین نمونه های شناخته شده است که در آن علاوه بر طبقهی 8 گوش ، طبقهی دوم مشخصی نیز ، به کمک سکنجهای ساده بنا شده تا زمینهی 16 گوش منظمی را برای استقرار گنبد پدید آورد و راهگشای تحول و تکامل بزرگ در این بخش مهم ساختمانهای گنبدار گردد.

طراحی مسجد جامع یزد، یک طرح ترکیبی از یک مقصوره گنبددار و یک شبستان مستطیلی طولانی است. با یاری از خداوند منان و مدد از ائمه اطهار (ع) موسسه اتومبیل کرایه و تشریفاتی نگین فردوس و فردوس (تاکسی سرویس فردوس و نگین فردوس ) با مجوز رسمی و طرح ترافیک با بیش از ربع قرن سابقه در مدیریت و اجرای قراردادهای رسمی با شرکتها و ارگانهای دولتی وخصوصی در زمینه سرویسهای درون وبرون شهری و اجرای تورهای داخلی و خارجی وخدمات پیک موتوری بصورت شبانه روزی خدمات کاملی را در اختیار مشترکان قرار می دهد. طبیعتا مدیریت این مجموعه و نگهداری بیش از 3500 پرنده مختلف، نیاز به همکاری بخشهای مختلفی دارد. بخش از کافه مورد نظر در حیاط و گرد حوض و باغچه قرار دارد و بخش دیگر نیز در فضای داخلی قرار گرفته است. در دالان مشرف به حیاط درگوشه جنوب غربی سنگابی قرار دارد که به نظر می رسد سنگ تراش، تاریخ اصلی آن را اشتباه حکاکی کرده و سال دقیق آن به دلیل نوشته ای که روی آن نقش بسته به سال 1091 قمری اشاره می کند که زمان حکومت شاه اسماعیل بوده است. در ساخت آبشار از انواع سنگ های رودخانه ای استفاده شده است تا ظاهری طبیعی به خود بگیرد.

این اثر ارزشمند در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خانه دهدشتی مربوط به دوره قاجار است و در اصفهان، چهار باغ عباسی، دروازه دولت، خیابان مسجد باب الرحمه کوچه جهان نما، انتهای بنبست دهدشتی، پلاک ۱۱۰ واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۱۰۲ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدهاست. مسجد دارای ورودیهای متعدد است که هر یک فضای مسجد را به بخشهایی از بافت پیرامون آن مربوط میکند. همانطور که در متن فوق گفته شد باغ گلها از قسمت ها و بخش های متعدد و متفاوتی تشکیل شده است. علاوه بر این بناهای اصلی، ابنیه فرعی و خدماتی در ضلع شرقی باغ شامل آبدار خانه،شربت خانه ،آشپزخانه و تاسیسات چاه و منبع آب با گاورو وجود دارد که در مواقع کم آبی برای پر کردن حوض های متعدد باغ از آن استفاده می شده است. این کتیبه به خط ثلث سفید معرق بر زمینه کاشی لاجوردی رنگ ، سوره بقره آیه های 142 و 143 و 144 است . بین گنبد نظام الملک و چهلستون سلجوقی مجاور آن در ضلع غربی گنبد و بر روی دیوار یکی از مداخل باز و بلندی که گنبد و چهلستون مزبور را به یکدیگر متصل می نماید، لوح سنگی نصب شده ، در بالای این لوح سنگی ، لوح مستطیل شکل به خط ثلث گچبری شده که دارای کتیبه ای از «آیه 137» «سوره بقره » است و در حاشیه این لوح به خط ثلث گچبری شده «آیه 238» سوره بقره آمده است . ایوان معروف به صفه شاگرد که در دوره سلجوقی ساخته شده و در دوره ایلخانی و صفوی قسمتهای تزئینی را به آن افزودند. این شعبدهبازی معماران عهد صفوی است.

همچنین، دو بیت شعر با خط نسخ بر روی این ستونها نوشته شده است. این کتیبه به خط بنایی ساده گچبری شده و در آن سوره «اشرح » آمده است . کتیبه قرآنی در بالای محراب گنبد نظام الملک در یک لوح مربع مورب به خط بنایی ساده بر زمینه گچ ، گچبری شده است . در ابتدای این فرمان که به خط ثلث برجسته بر سنگ سفید است ، «آیه 59» سوره نسا آمده است : بسم الله الرحمن الرحیم . محراب مسجد کبیر یزد از سنگ مرمر یکپارچه ساخته شده و از گلاب و تربت کربلا برای ساخت محراب استفاده شده است. مسجد جامع خرمشهر از قدیم یکی از مراکز اصلی شهر خرمشهر بوده و حتی پس از پایان جنگ ایران و عراق و تخریب کامل شهر خرمشهر و بازسازی دوباره این مرکزیت را حفظ کرده است. شهر اصفهان آثار تاریخی بسیاری را در دل خود جای داده، که مسجد جامع عتیق یکی از جاذبههای تاریخی این شهر است که به ثبت جهانی یونسکو هم رسیده. بخشهای مختلف مسجد جامع اصفهان که در آخرین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو به فهرست جهانی افزوده شده است، نزدیک به دوهزار سال شکل گرفته و طی این سالها در حال مرمت یا بازسازی بوده است. حالا پس از سالها این کاخ باشکوه در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار دارد. هتل مظفر پنجدری، تالار زیبای متقارن و بادگیرهایی باشکوه و جذاب دارد. شاید اغلب افراد محله جلفا را با کلیساهایش به یاد آورند؛ اما هر گوشه و کنار این محله جذاب است؛ حتی خیابانها و کوچهپسکوچههای جلفا نیز به قدری تماشایی هستند که تصمیم گرفتیم در این بخش، تعدادی از دیدنیترین کوچهها و خیابانهای این محله را به شما معرفی کنیم.

اغلب خانههای قدیمی این محله با سبک و سیاق معماری ایرانی ساخته شدهاند؛ اما وجود کلیساهای متعدد، محله جلفا را شبیه به محلههای اروپایی کرده است. مسجد جامع اصفهان با نقشه چهار ایوانی بناشده و ازآنجاکه ابداعات هنری و معماری ۱۵ قرن دوران اسلامی را در خود گردآورده است یکی از بهترین آثاری به شمار میرود که در دنیای امروز بهترین ماشین ها برای مسافرت در ایران شهرت دارد. این دخمهها در سال ۱۳۸۱ خورشیدی در شمار آثار ملی ایران ثبت شدند. معماری ارامنه در ساخت کلیساهای جلفا نمونهٔ بازری از ترکیب ویژگی های برگرفته از آداب ملی و ویژگی های برگرفته از فرهنگ و معماری شیعیان می باشد. جلسات انجمن مقدس ملی اصفهان تا قبل از به توپ بستن مجلس در کاخ چهلستون برگزار میشد. به همین علت در سال 1613 ساختمان کلیسای مریم مقدس را در کنار این کلیسا ساختند. کلیسای گریگور (لوساوُریچ مقدس) مربوط به دوره صفوی است و محله جلفا ی اصفهان، خیابان خاقانی، کوچه میدان کوچک واقع شده و درسال ۱۶۳۳ میلادی ساخته شده است. در انتهای محله مسجد، بازارشاهی و چهارسوق که از بناهای تاریخی قرن هشتم است؛ قرار دارند. صفه یا ایوان استاد در غرب مسجد جمعه اصفهان قرار گرفته که بنای اولیه آن متعلق به دوره سلجوقی است؛ اما در دوره صفویه تزیینات نهایی آن انجام شد. سیمای فعلی مسجد عمدتا مربوط به اقدامات دوره سلجوقی است؛ اما تعمیرات و الحاقات آن به دوران بعد، بهخصوص عصر صفویان مربوط میشود. سیمای فعلی مسجد عمدتاً مربوط به اقدامات دوره سلجوقی است اما تعمیرات و الحاقات آن به دوران بعد بهخصوص عصر صفویان مربوط میشود گرچه در کاوشهای باستانشناسی آثاری متعلق به دوران آلبویه و قرن سوم هجری بازمیگردد.

صفّه صاحب که در دوره سلجوقی ساخته شده و در دوره قراقویونلو و صفوی تزئینات و منار به آن افزوده شده است . صفّه استاد که در دوره سلجوقی ساخته شده و در دوره صفوی آن را با کاشی تزئین کرده اند. صفّه عبدالعزیز که در دوره آل مظفر تکمیل شده است . در طبقه دوم نیز سالنی برای نمایش فیلم و اسلاید انواع گیاهان ساخته شده است. محیطی برای گذراندن اوقات فراغت، کمک به محیط زیست، ایجاد باغ ایرانی با ترکیب فضاهای سنتی و معاصر، مورد توجه قرار دادن افراد و شناسایی گیاهان و گلها به عموم مردم از دیگراهداف راه اندازی باغ گلها می باشد. در اطراف این پل امکانات خوبی برای تفریح و گذراندن ساعاتی خوش وجود دارد. ر گذشته ستونها آینهکاری شده بود اما حالا با تخته چوبهای رنگی پوشانده شده است تا به خوبی از ستونها محافظت کند. شاید بپرسید این باغ چگونه و با کدام آب سبز مانده است؟ تلار شاهنشین اما از تالار آینه کوچکتر است اما از نظر معماری میتواند با تالار آینه رقابت کند. وقتی به این اقامتگاه رفتید، قامت 17 متری عمارت علافچیان و معماری آن به قدری شما را ذوقزده میکند که دوست دارید تمام مدت سفرتان را فقط در اقامتگاه بمانید و محو زیباییهای این خانه تاریخی شوید. عکاس: ناشناسوجود تلهسیژ بهطول ۱,۹۲۵ متر در ارتفاع ۲۲ متری از سطح زمین با سرعت حدود سه تا پنج متر بر ثانیه، شهربازی با انواع وسایل بازی سرگرمکننده و مهیج برای کودکان و بزرگسالان و «پارک آبی کودکان» با حدود ۲,۵۰۰ مترمربع مساحت برای استفاده کودکان دختر سه تا ۹ سال و کودکان پسر سه تا ۱۲ سال از دیگر جذابیتهای پارک جنگلی ناژوان برای کودکان به شمار میآیند. مسجد جامع بزرگ یزد یکی از شاهکارهای معماری و تاریخی جهان به شمار می رود و به جرات می توان گفت دارای بلندترین مناره های جهان است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.