دیسک کمر - به هیچ وجه پایان می‌یابد، به جز...

این وبلاگ به طور اختصاصی متعلق به نشونت می باشد.

دیسک کمر - به هیچ وجه پایان می‌یابد، به جز...

۴۶۶ بازديد

 

سلام. آب درمانی، لیزردرمانی، ورزش درمانی، آزاد سازی اعصاب کمر و رعایت ارگونومی، تعدادی از روشهای مفید برای درمان دیسک کمر هستند که انجام آنها با تجویز و زیر نظر فیزیوتراپیست توصیه میشود. علت اصلی این کمردردها وبروز عارضه دیسک کمر، بیشتردردهای پایین کمر است که این دردها ناشی از قرار گیری نامناسب وضعیت بدن و وارد شدن فشار برکمر می باشد به مروز زمان کمردردها با رعایت نکردن تبدیل به دیسک کمر می شوند که فرد را درانجام کارهای روزمره خود با مشکل دچار روبه رو خواهد کرد. شایع ترین علت کمردرد در جوامع مختلف فتق دیسک است که بیش از ۹۰ درصد علل کمردردها را تشکیل می دهد. اولین اقدام در درمان انواع کمردردها و دیسک کمر، استراحت مطلق می باشد که سبب تسکین درد و کاهش علائم بیماری خواهد شد.البته منظور از استراحت، استراحت مداوم و چندین ماه نمی باشد، بلکه استراحت مطلق باید فقط سه روز صورت بگیرد . استفاده از کمربندهای طبی: در برخی مواقع پزشک برای کاهش درد و فشار بر روی کمر، کمربندهای طبی را برای بیمار تجویز میکند که باید طبق دستور پزشک مورد استفاده قرار گیرد. مورد دوم بالجینگ دیسک یا Disc Bulging می باشد که درجه دوم درگیری از نظر ام آر آی کمر می باشد.

عمل جراحی: درمانهای تهاجمی، مانند عمل جراحی، آخرین راهحل برای درمان عفونت دیسک کمر است که در مواردی بسیار نادر پیشنهاد میگردد. در این موارد بسیاری از موارد حتی فتق ممکن است موجب پارگی دیسک هم نشود . در این موارد اگر بیمار اگر علائم Neurologic deficit نداشته باشد امکان درمان غیر جراحی وجود دارد و اگر بیمار به مدت 2 ماه درمان های قوی طب فیزیکی را دریافت کرد و همچنان دچار دردهای شدید باشد پروسه های مختلف جراحی بسته و باز کمر در وی انجام می شود. البته این پروسه باید ظرف یک ماه اتفاق بیفتد .یعنی ظرف یک ماه بیمار باید خوب شود . فتق دیسک عمدتاً در سنین ۳۵ تا ۵۵ سالگی رخ می دهد که البته در سنین بالاتر نیز ممکن است دیده شود. این سوال را مطرح کرده است که روشهایی مانند ماساژ چگونه می تواند بر روی بیرون زدگی دیسک و فشار بر روی عصب تاثیری داشته باشد به عبارت دقیقتر بدون اینکه فتق دیسک (به انگلیسی: hearnation disck) و یا تغییر شکل آن، فشار را از روی عصب برداشته باشد بیمار دردش بهبود یابد. ضربههای وارده به ستون فقرات ممکن است منجربه پارگی فیبرهای بخش محیطی گردد که نتیجه آن بیرون زدگی قسمتی از هسته دیسک است.

بیشتر از ۸۰ تا ۹۰ درصد افرادی که دچاربیرون زدگی دیسک کمر هستند بدون عمل جراحی درمان میشوند. مورد سوم پروتروژن دیسک یا ِDisk prutrusion می باشد که درگیری متوسط دیسک از نظر بیرون زدگی در ام ار ای می باشد . مورد چهارم اکستروژن دیسک یا Disc extrusion می باشد که شدیدترین نوع درگیری دیسک می باشد و حجم ماده بیرون زده آن بسیار زیاد می باشد . تحتفشار بیشازحد طبیعی قرار بگیرد، قسمت نرم داخلی آن از دیوارههای ترکخورده خارجی به سمت بیرون نشت میکند. اگر مجبور به حرکت دادن اجسام خیلی سنگین هستید، از کسی کمک بخواهید یا از چرخ دستی بهره بگیرید. به عبارت دیگر هر چه وزن وزنه های که حرکت می دهیم بیشتر باشد، میزان فشاری که به بدن ما وارد می شود بیشتر است. برای بیشتر این بیماران پذیرش اینکه مشکلات آنها به علت وجود بیماری در ناحیه کمر است، خیلی سخت است. خبر خوب اینکه اکثر مردم برای فتق دیسک نیازی به جراحی ندارند، فقط باید ۱۰ راز کوچک برای خلاص شدن از شر دیسک را بدانند.

البته بتدریج وآرام آرام؛ به دلیل اینکه در زندگی روزمره ورزشها و حرکاتی انجام میدهیم این باعث میشود که سلولهای دیسک به آرامی شروع به تخریب کنند که همان آرتروز دیسک گفته میشود. درصورت عدم دسترسی به کیسه آب گرم ، بطری آب گرم و یا پارچه یا دستمال گرم شده در ماکروویو نیز می تواند مفید فایده باشد. اگر درباره این مقاله اطلاعات مفید یا تجربه ای دارید در بخش نظرات به اشتراک بگذارید. درصورت فشار به ریشههای عصبی در ناحیه کمر به علت فتق دیسک، درد ریشه عصب یا درد انتشاری∗ ایجاد میگردد که میتواند تا کل اندام تحتانی امتداد یابد. در واقع کمترین فشار به عصب سیاتیک وارد شود. روش های درمان غیر فعال می تواند به ریلکس کردن بدن کمک کند، این روش ها شامل ماساژ بافت نرم، گرم و سرما درمانی، تحریک الکتریکی (تحریک الکتریکی عصب از روی پوست)، و آب درمانی می باشد. این داروها می توانند به کاهش درد و التهاب همراه با بیماری دیسک کمری کمک کنند. در هر دو حالت درمان این موارد بسیار آسان است و نیاز به اقدام جراحی ندارد و اکثر متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی قادر به درمان آن به شیوه های غیر جراحی می باشند.

در این موارد پزشک ابتدا علت عفونت را مشخص کرده و متناسب با آن داروهایی را برای بیمار تجویز میکند. در این موارد برای عفونتهای باکتریایی، آنتیبیوتیک تجویز میگردد و اگر بیمار دچار اختلالات خودایمنی باشد، از داروهای ضدالتهابی برای او استفاده میشود. نخستین مرحله درمان معمولاً تجویز داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی است. گرما و یا سرما درمانی در قسمت تحتانی کمر، میتواند گرفتگی عضلانی را که معمولاً با فتق دیسک کمر بوجود میآید را کاهش دهد. برای کاهش اسپاسم و درد عضلات می توان از شل کننده های عضلانی استفاده کرد. اعمال گرما و/یا سرما درمانی در قسمت پایین کمر میتواند تنش و گرفتگیهای عضلانی را که معمولا با فتق دیسک کمر وجود دارد کاهش دهد. سرما دمای بافتها را در محل عارضه، پائین میآورد و این امر، اثر ضد درد و ضد التهابی داشته و در نتیجه درد را کاهش می دهد. عفونت دیسک معمولا منشا ویروسی و باکتریایی دارد یا میتواند در اثر یک اختلال خود ایمنی و بیماریهای زمینهای ایجاد شود. این تیم شامل متخصص بیماریهای عفونی، متخصص رادیولوژی عصبی و جراح ستون فقرات میباشد که در کنار هم و با در نظر گرفتن سابقه پزشکی بیمار و جواب آزمایشات، بهترین راهکار را برای درمان بیمار پیشنهاد میدهند.

متخصص کایروپراکتور ابتدا یک سابقه پزشکی از بیمار می گیرد. سپس با استفاده از یک دوربین از مکانهای حاوی موراد رادیواکتیو، تصویربرداری میشود. همانطور که در بالا اشاره شد، فرد مبتلا به عفونت، درد شدیدی را در ناحیه کمر احساس میکند و در فعالیتهای روزانه خود دچار مشکل میشود. برای درمان عفونت بخشهای مختلف ستون فقرات، نیاز به یک تیم پزشکی است. این عفونت به هر دلیلی که ایجاد شده باشد، باید سریعا درمان گردد تا به بخشهای دیگر بدن نفوذ پیدا نکند. بنابراین حدود ۱۵ درصد بیمارانی که این داروها را مصرف میکنند دچار عوارض گوارشی میشوند که گاهی منجر به خونریزی های گوارشی میشود. در واقع عفونت پاسخ سیستم ایمنی بدن به وضعیت ایجادشده میباشد که منجر به التهاب و درد شدید در ناحیه آسیبدیده میگردد. اغلب بیماران با این شدت درگیری ، جواب مناسبی به روش های غیر جراحی می دهند اما باید در درمان مصمم باشند و یک درمان خوب و غیر سطحی دریافت کنند.

بیشتر بدانید:عمل جراحی دیسک کمر چگونه است ؟ زمانی که کمر به دلیل آسیب دیدگی یا ضعیف شدن ساختارهای ستون فقرات ناپایدار است، کمربند طبی میتواند به ثبات آن کمک کند. البته پیش از انجام هر اقدامی حتما از یک پزشک برای تشخیص علت اصلی کمردردتان کمک بگیرید؛ سپس با راهنمایی او یا یک متخصص، از اقدامات فوق برای تکسین یا کاهش دردتان بهرهمند شوید. البته منظور چند ماه استراحت نیست بلکه ابتدا استراحت مطلق ۳ روزه بعد استراحت نسبی و انجام فعالیت های روزانه به گونه ای که متخصص به بیمار آموزش می دهد. البته منظور چند ماه استراحت نیست بلکه ابتدا استراحت مطلق ۳ روزه بعد استراحت نسبی و انجام فعالیت های روزانه به گونه ای که متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به بیمار آموزش می دهد. اسکن استخوان: اسکن استخوان امکان بررسی مهرهها و فضاهای اطراف آن را به پزشکان میدهد که در آن قدرت حیاتی استخوانها مورد ارزیابی قرار گرفته و میزان عفونت در آن سنجیده میشود. همچنین مطالعهای که در مورد ماساژ توسط موسسه تحقیقاتی لمسی در دانشگاه میامی در سال ۲۰۰۱ انجام شد نشان داد که ماساژ میتواند به کاهش درد کمر، اضطراب و استرس و بهبود خواب کمک کند.

یک جسم محکم و گرد، مانند توپ تنیس، در صورت استفاده صحیح می تواند به تسکین درد سیاتیک شما کمک کند. در ابتدا فرد مبتلا به دیسک کمر می تواند با استراحت درد خود را بهبود دهد. در واقع میتوان گفت کودکان و نوجوانان بیشتر در معرض عفونت دیسک کمر قرار دارند. این بیماری اغلب کودکان زیر ۱۰ سال را مبتلا میکند. اکثر افراد در طول زندگی خود به درجاتی از کمردرد مبتلا هستند که هر کدام از این کمردرد ها میتواند دلیل متفاوتی داشته باشد. این درد ممکن است در همه ی افراد به یک نحو نباشد زیرا انواع متفاوتی از دیسک کمر وجود دارد. یک شبکه به اندازه یک تا دو میلیمتر در داخل لایه خارجی حلقه دیسک که آنولوس نامیده می شود وارد می شود. شاید هیچ درمان غیر جراحی نتوان یافت که به اندازه تزریق کورتون داری اثرات بهبودی قابل پیشبینی باشد. علائم و دردهای سیاتیک معمولاً بدون نیاز به درمان های مکرر و سخت پزشکی برطرف میشوند، اما باز با این حال نیز ممکن است که این درد بیش از یک ماه طول بکشد تا کاهش یابد که این خود باعث میشود شما توانایی خود را برای انجام فعالیتهای روزانه محدود کنید.

در عضله منقبض، جریان لنفاوی بدتر، کیفیت کشسانی و مجرای عروق کاهش مییابد و در اینجا لازم است به دنبال علل استرس و مکانیسمهای خلاص شدن از شر آن باشید. وقتی سختتر میشود و به دکتر میروید، متخصص نهتنها با بیماری، بلکه با عواقب تأخیر نیز مبارزه میکند. اگر فتق برای مدت طولانی درمان نشود، عواقب آن میتواند بسیار جدی باشد، و نهتنها برای سیستم اسکلتی عضلانی، بلکه برای کل ارگانیسم. اگر باید روی شکم بخوابید، یک بالش زیر لگن و بالش دیگری زیر پیشانی خود قرار دهید تا انحنای S ستون متخصص ارتوپد تهران فقرات حفظ گردد. جراحی دیسک کمر اغلب توسط یک جراح متخصص انجام میشود و ممکن است شامل استفاده از تجهیزات جراحی پیشرفته مانند میکروسکوپ، لاپاراسکوپ یا روبات باشد. دیده شده است که تززیق ازون به داخل دیسک کمر توانسته است با کاهش حجم دیسک و در نتیجه کاهش فشار روی نخاع و ریشه های عصبی همراه باشد، به همین دلیل است که معمولا در افرادی که علایم خطر و اورژانسی برای جراحی ندارند ، تزریق ازون به عنوان یک درمان جایگزین پیشنهاد میشود. تصاویر ام ار آی، میتوانند محل فتق دیسک کمر را مشخص کنند، داخل آن را نشان دهند و تعیین کنند کدام اعصاب تحت تاثیر قرار گرفته است.

متاسفانه این تصور اشتباه وجود دارد که فردی که به دیسک کمر مبتلا می شود تنها با جراحی درمان می شود در صورتی که آمار ها نشان می دهد که درصد زیادی از این درد ها بدون جراحی قابل درمان است . سلام. در ام ار ای در فردی که دارای درگیری کمر با منشا دیسک کمر شده است ما چندین واژه داریم . عفونت دیسک کمر معمولا منشا ویروسی یا باکتریایی دارد یا نتیجه یک اختلال خودایمنی در بدن است. آنها نتیجه گرفتند که تغییرات مودیک ممکن است علامتی خاص اما نسبتا غیر حساس از پشت درد دیسکوژنیک باشد. بیماری که دچار دیسک کمر است نمی تواند براحتی خم شود و هنگام خم شدن احساس می کند که رگی در پشت زانویش کشیدگی پیدا می کند. تصویربرداری اشعه ایکس یا امارآی: عفونت و التهاب باعث کند شدن حرکت بخشی از بدن میشود. این حرکت باعث کشیده شدن عضلات پایین کمر و لگن میشود و میزان فشار بر روی ستون فقرات را کمتر میکنند. علاوه بر این، دیسکها به حرکت ستون فقرات کمک کرده و باعث چرخیدن به سمت چپ و راست، خم شدن و … آیا نوشیدن آب می تواند به سیاتیک کمک کند؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.